אמונה

פתרון התעלומה של שמש בגבעון דום? תורה ומדע מתחברים

כיצד נעצרה השמש בגבעון? האם העולם חדל מלהסתובב סביב צירו?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תומר שואל: "שלום. כאשר יהושע נלחם בפלישתים בגלגל, נאמר 'שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון'. השמש נעמדה במקומה ולא שקעה, על מנת שהישראלים ינצחו במלחמה. אבל הרי ידוע שהשמש איננה זזה ממקומה, וכדור הארץ הוא שמסתובב סביב צירו, אז כיצד בדיוק נעשה הנס של עצירת השמש? האם העולם חדל להסתובב? תודה רבה".

* * *

שלום וברכה תומר, ותודה על שאלתך.

בספר יהושע נאמר: "אז ידבר יהושע לה'... ויאמר לעיני ישראל: שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון" (יהושע, פרק י, יב). הביטוי "לעיני ישראל" מעיד שאמירה זו נאמרה מפרספקטיבה אנושית, וכך בדיוק היא היתה צריכה להיאמר, שהרי אנו כבני אדם רואים את השמש עולה ושוקעת מתוך הארץ ולא מן החלל החיצון. גם מבחינה מדעית, נקודת המרכז נקבעת לפי מיקום הצופה (תורת היחסות). הארכנו בהסבר על כך בכתבה קודמת שכותרתה "האם העולם מסתובב סביב השמש לפי היהדות?" (עלון מס' 218, לך לך)

מדברים אלה נוכל להבין, שאופן התיאור של הנס בספר יהושע לא נועד לספר לנו כיצד נעשה הנס מנקודת מבט אסטרונומית, אלא מתאר בפנינו כיצד נראה הנס לעיני כל אנשים שהיו בגבעון. אין כל ספק שהארכת משך היום היתה נס גלוי שנעשה בידי ה' לעיני מיליוני אנשים בקרב. רק שמבחינה מדעית, ניתן יהיה להציע אפשרויות רבות לגבי האופן שבו התבצע הנס בתוך המציאות הפיזיקלית שלנו. ואלו הן:

1. האפשרות הקשה ביותר להסבר מדעי, היא האפשרות שהקב"ה עצר את כל מערכת השמש שלנו מתנועתה, ויחד עם זאת, גם מנע מכח המשיכה להרוס את החיים על פני כדור הארץ (כי עצירה פתאומית של כדור הארץ אמורה לגרום לתנועה אדירה של הימים על פני היבשות, בדומה למכונית שנוסעת במהירות ונעצרת לפתע בברקס פתאומי). ה' כמובן שולט במציאות כולה ויכול לעשות הכל, לא יפלא מה' דבר! רק שאפשרות שכזו דורשת להשיב על שאלות טכניות רבות ומורכבות, ואינה פשוטה להבנתנו המדעית. האברבנאל‏ פירש את מעשה הנס באופן זה, כפשוטו המילולי.

2. האפשרות המתאימה ביותר לידיעתנו המדעית, היא שה' עצר את הזמן. בדורות האחרונים גילה המדע שהזמן הוא יחסי. כך לדוגמה, אנו יודעים כיום שלוקח שמונה דקות לאור השמש להגיע לפני כדור הארץ (ופירוש הדבר שאילו השמש היתה נעלמת לפתע מהחלל, היינו ממשיכים לראות את גלגל השמש בשמים במשך שמונה דקות תמימות ללא שינוי, והיא היתה ממשיכה להאיר עלינו במשך כל הזמן הזה!). הזמן תלוי איפוא במהירות האור. לפי תורת היחסות של איינשטיין, שני אנשים שנמצאים במהירות שונה - נמצאים למעשה בזמנים שונים זה מזה. אסטרונאוט שיטוס במהירות שקרובה למהירות האור, וישוב לאחר מספר ימים בודדים לכדור הארץ, ימצא שחלפו בו עשרות שנים בהעדרו! זאת מכיוון שהזמן הוא יחסי, ותלוי במהירות שבה נמצא הצופה. מכיוון שה' שולט בזמן ובמהירותו, בכוחו לשנות את מהירות האור בכל מקום - להאט או להאיץ את הזמן במקומות שונים במערכת השמש שלנו. כך גם נוכל להבין את הנס לפי פירושו של רבי חסדאי קרשקש, שתנועת השמש בשמים הואטה לזמן מסויים ("ואולי שלא נשתהה חצי שעה", כלשונו), והראיה לדבריו הוא מן המילים "ולא אץ" (יהושע פרק י, יג) שמשמעותן שתנועת השמש הואטה - אך לא נעצרה לגמרי. ייתכן שזרימת הזמן הואטה בכדור הארץ עבור הלוחמים בגבעון - שאור השמש פשוט "נשתהה" באטמוספירה שלנו, למרות שבחלל המשיכו הגלגלים לנוע כסדרם.

3. אפשרות נוספת היא, שהקב"ה יצר במציאותנו אור מלאכותי וזמני, שאותו הציב באזור הגיאוגרפי של גבעון כדי להאיר ללוחמים בקרב. חז"ל תיארו אור מיוחד שה' ברא בבריאת העולם, שאותו גנז לצדיקים (חגיגה דף יב, עמוד א). אולי אפשר להציע את האפשרות, שה' יצר אור רוחני דומה גם עבור הלוחמים בגבעון.

4. האפשרות שקרובה ביותר לטבע, אך נראית דחוקה מצד פשט הכתוב, היא האפשרות שה' יצר חזיון של השמש בגבעון עבור המוני בני האדם שנלחמו בגבעון. כלומר, האור נראה רק בעיניהם של מיליוני הלוחמים, בכדי שיוכלו להמשיך להילחם ולהביס את אוייביהם בקרב. כך נראה שמפרש הרלב"ג. וכן נראה גם מדבריו של המהר"ל (בספר הגבורות, הקדמה שנייה): "כי לא היה העמידה (של השמש) רק ליהושע ועמו, וכן לבני אדם אשר היו באופק ההוא, ולשאר בני אדם היתה תנועת השמש כדרכה, וזה יותר הפלא ופלא, כי ליהושע ועמו באופן ההוא היתה עומדת, ולשאר בני אדם באופן אחר הולכת... ואם יאמר איך יתכן דבר זה בציור כי תלך השמש ותעמוד בפעם אחת... אפשר ויכול להיות שתלך השמש מצד עניינה הנהוג, ותהיה עמידה לה מצד הנס".

למרות המחלוקות השונות בפירוש הנס במציאותנו, קיימת הסכמה ברורה על מה שנראה בחוש לעיני כל בני ישראל, ופירוש הדבר שאם אנחנו עצמנו היינו נמצאים בגבעון בזמן מלחמת יהושע, היינו ללא ספק רואים את השמש נעצרת בשמים באופן על-טבעי, כפי שראו אותה מיליוני האנשים שהיו שם. עובדה שרק בזכות נס מדהים זה הביסו בני ישראל את אוייביהם בקרב. זוהי איפוא ההוכחה לנס אמיתי: שהוא מתרחש לעיני מיליונים, ושבכוחו לשנות את תוצאות ההיסטוריה!

תגיות:שמש בגבעון דוםשאלות באמונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה